Semana santa - Reisverslag uit Medellín, Colombia van larsenwillem - WaarBenJij.nu Semana santa - Reisverslag uit Medellín, Colombia van larsenwillem - WaarBenJij.nu

Semana santa

26 Maart 2016 | Colombia, Medellín

We weten natuurlijk allemaal dat de enige reden dat de christelijke kerk nog volgelingen heeft, is omdat het een garantie is voor vrije dagen. Aangezien heel Colombia enorm gelovig is, is het hier ook mogelijk om het hele land plat te leggen voor een week vol met kerkelijke vieringen. Deze week wordt hier Semana Santa genoemd. Veel families gebruiken deze vrije dagen om er even tussenuit te gaan. Zo ook de familie waarbij wij wonen deze weken.

Voor dit familie(+NL'ers)weekend was een vakantievilla afgehuurd. Ruimte genoeg dus zou je denken. Niets is minder waar. Het uitmuntende ruimtelijke inzicht van onze Colombiaanse mama kwam duidelijk naar voren door het te flikken om +/- 40 man in 1 villa met 18 bedden te proppen. Chapeau.
De heenreis naar San Jeronimo verliep alles behalve vlekkeloos. Er werd ons verteld dat we het best met de bus konden gaan. Echter aangekomen op Terminal del Norte, mochten we van de politie de bus niet in. Iets met veiligheid geloven we. Daarna werden we opgehaald door Big Brigit, de dochter van onze mama met hetzelfde postuur. En toen begon het tweede deel van ons avontuur om in San Jeronimo te komen. We stapten toen namelijk voor het eerst in een Colombiaanse auto (op taxi's na), wat resulteerde in een vertraging van 2 uur door dat Brigit was vergeten het water in de auto bij te vullen en later omdat de rem van haar autootje het begaf. Daardoor moest een andere vrouw met maatje olifant, het zit dus in de familie, ons ophalen op 10 kilometer van de eindbestemming. maar uiteindelijk zijn we er aangekomen. De rest van het weekend verliep wel heel goed. Het was een weekend zoals wij het graag willen, overdag zwemmen en voetballen en in de avond een leuke fiësta

Gister hebben wij in een kroegje met allemaal colombianen de wedstrijd Bolivia - Colombia gekeken. Heel apart om te zien hoe voetbalgek dit land is. Heel de stad kleurt geel op zo'n dag. Het niveau van de wedstrijd was erg bedroevend maar het was wel spannend en doordat de 2-3 van Colombia in de 93e minuut viel, was het nog wel een tijdje gezellig op 'Carrera 70'. Daarna natuurlijk op zoek naar een shirtje van Colombia. Daar betaal je hier haast niks voor; 20.000 Col. pesos per stuk. Dat is uitgerekend ongeveer net iets minder dan 6 euro.

Naast vakantie hebben wij vanzelfsprekend ook dingen gedaan voor Aros. Helaas zijn er in de Semana Santa geen trainingen en wedstrijden om bij te helpen, dus hebben we gekeken wat we de volgende weken kunnen betekenen voor Aros de Esperanza. De eerste voorbereidingen voor het geven van Engelse les aan de jongste groep in onze wijk (Efe Gomez) zijn getroffen. Ook gaan we een dagje uit naar een water- of pretpark organiseren voor een wijk uit het project. Genoeg te doen dus.
Kiekjes die horen bij dit verhaal zijn toegevoegd aan onze foto's. Neem gerust een kijkje hoor, doe maar lekker alsof je thuis bent.